چگونه ایده آل گرایی یا کامل گرایی بر زندگی اثر می گذارد

کامل گرایی از نظر اسمی ، یعنی انسان در هر چیزی دنبال بهترین باشد و به عنوان صفتی خوب هم شناخته می شود ولیکن وقتی فرد در جستجوی ایده ال باشد. از واقعیت خودش عقب می افتد و زمان (مهمترین ارزشمدترین هدیه خداوندی) را از دست خواهد داد

 

اکثر ما در زندگی خود آرزوهایی نهفته داریم و دوست داریم زمانی به آنها دست یابیم (مثل شروع کسب و کار جدید و….) اکثر آن آرزوها نیز عملیاتی و عالی است ولیکن همیشه میگوییم ما کامل گرائیم دنبال کار خوب هستیم در فرصتی که همه موانع برطرف شد انجام خواهم داد .

در کتاب اثر مرکب (معجزه دارن هاردی) می خوانیم آدم باید لاک پشت باشد روزانه حرکت کند رو به جلو داشته باشد حتما موفق خواهد شد.

شروع سخت ترین کارها با بیرون آمدن از خانه میسر می شود مسلما اگر در خانه بنشینی و بگویی من کامل گرا هستم باید برنامه درستی بریزم

و هر روز زمانت را سپری کنی مسلما رقیب ها ایده ات را انجام خواهند داد

من در این مورد خیلی فکر کردم و متاسفانه نتیجه بدی اخذ نمودم که شاید مورد پسند نباشد و علل کامل گرایی را 3 تا می دانم که در زیر ذکر می کنم

علل کامل گرایی:

1.ترس از قضاوت شدن و خراب کردن:

مثالی داریم که دیکته نانوشته غلط ندارد ما باید قبول کنیم که امکان دارد اشتباه کنیم .هر اشتباه شروع یک پیروزی است اگر اشتباه نکنیم نشان می دهد که کاری نکرده ایم.

2.نمیدانیم باید چکار کنیم و از کجا شروع کنیم:

چون نمی دانیم باید چکار کنیم واز کجا شروع کنیم با این دروغ که من ایده آل گرا هستم خودمان را گول می زنیم بهترین راهکار آن استفاده از مشاورانی که این مسیر را رفته اندو استفاده از تجارب آنها

3.نداشتن مدیریت زمان و هدف مندی کردن کارها :چون مدیریت زمان نداریم وقت کم می آوریم

انسان همیشه در تلاش است که کارها را توجیه کند و از خودش بدش نیاید .مثلا نمی تواند برنامه ریزی مالی کند و ورشکسته می شود و مقصر را دولت می داند.

برای این توجیه خودش بی تقصیر شده و از ناراحتی فرار میکند .البته این سیستم انسانی در همه موارد بد نیست بعضی موارد نیز عالی است چون آدم اگر از خودش ناراحت باشد یا بقول معروف از خودش نا امید شود امکان افسردگی فراهم می شود .

در موارد فوق بهتر است وقتی فردی دچار کامل گرایی شد بفهمد (واقعا) ایده آل توجیهی بیش نیست و از راهنما و کسی که این مسیر را رفته کمک بخواهد و از تئوری های مدیریت زمان نیز استفاده کند .یقینا موفق خواهد شد .

اگر کسی بخواهد به مریخ نیز برود باید از خانه خارج شود و نمی شود بگوید تا همه چیز درست نشده من کار را شروع نمی کنم.

نکته پایانی

از شما مخاطب ارجمند درخواست دارم 2 تا از آرزوهایی که داشته اید و هنوز انجام نداده اید را یادداشت کنید و سعی کنید برنامه ای برای رسیدن به آن بنویسید (البته از جستجوگر گوگل نیز می توانی کمک بگیری)

در خاتمه توصیه می کنم 2 مقاله زیر در مورد مراحل یادگیری یک فرایند جدید و مغز 3 گانه و ضرورت نیاز به اموزش را مطالعه نمائید.

مراحل یادگیری یک فرایند چدید

مغز 3 گانه ونیاز به آموزش

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

هدیه رایگان مجموعه مهارت ارتباط

برای مشاهده این دوره ویديویی ایمیل و شماره تلفن خود را وارد کنید.