تئوری مغز 3 گانه و ارتباط با آموزش

 

از دستورات اسلامی و تشویق به فراگیری  آموزش و مقام معلم  زیاد شنیده ایم در این مقاله دوست دارم با نظریه مغز 3 گانه نیز به ضرورت فراگیری آموزش مطالبی عرض کنم.

آقای پاول مک لین در مقاله ای مغز را به سه قسمت تقسیم و تئوری مغز 3 گانه مطرح می گردد  که توضیحات آن ارائه خواهد شد.

رویکرد نیاز به آموزش و فرایند مغز 3 گانه:

 

این نظریه اعتقاد دارد که می توان مغز انسان را به 3 قسمت اصلی تقسیم کرد:

مغز 3 گانه

اولین قسمت مغز 3 گانه مغز خزنده:

این مغز  در بخش درونی مغز واقع شده است و تمام خزنده ها مانند مارمولک ،مار و….آن را دارند و برای همین دلیل مغز خزنده میگویند.

کار اصلی آن حفظ بقای انسان است.به عنوان مثال وقتی کسی به سمت ما چیزی پرتاب کند ناآگاهانه دستان را مقابل صورت قرار می دهیم.

[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’40px’ position=’left’ animation=” color=” av_uid=’av-b2g9r’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]این مغز به ما می گوید یا مبارزه کن یا فرار کن.

[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’40px’ position=’left’ animation=” color=” av_uid=’av-dis1z’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]چون وظیفه این مغز حفظ بقا است سعی در صرفه جویی انرژی داشته و با هر تغییری مخالف است

دومین قسمت مغز 3 گانه مغز پستاندار یا مغز منطقی:

همه پستانداران این مغز را دارند.کارکرد آن مباحث عاطفی است .عواطف ، احساسات ،غم و شادی ، خشم و عشق و….از وظایف این مغز است.

این قسمت از جزئیات فراری است و دنبال کارهای جالب و مفرح است .دنبال احساس خوب در حال حاضر است .اثر هاله ی در این قسمت مطرح می گردد.

[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’40px’ position=’left’ animation=” color=” av_uid=’av-b3rc7′ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon] سوال مغز پستاندار این است  که آیا  لذت بخش است؟ آیا مفرح است؟

سومین قسمت مغز 3 گانه مغز نئوکورتکس یا مغز منطقی:

کار تحلیل و استدلال را بر عهده دارد .و تمایز انسان با سایر موجودات همین مغز است .

[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’40px’ position=’left’ animation=” color=” av_uid=’av-kouy7′ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]کار این مغز اینه که دنبال جزئیات است و سوالش اینه که منطقی است یا نه ؟به درد من میخوذه یانه؟

[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’40px’ position=’left’ animation=” color=” av_uid=’av-d4p3z’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]هر گونه آموزش در روی این مغز اثر بخش است .

[av_font_icon icon=’ue812′ font=’entypo-fontello’ style=” caption=” link=” linktarget=” size=’40px’ position=’left’ animation=” color=” av_uid=’av-bethj’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_font_icon]سوال مغز منطقی این است که که آیا برایم مفید است.

نتیجه گیری نهایی:

مغز دوست دارد بخاطر صرفه جویی در مصرف انرژی کارها را بصورت ناخودآگاه در آورده و انجام دهد و بدین صورت انرژی زیادی مصرف نمی کند .متاسفانه مغز خزنده چون حفظ بقا را بر عهده دارد از همه قسمتهای مغز  قدرتمند تر است و اگر بخاطر اتفاق بیرونی آموزشی ندیده باشیم بصورت ناخود آگاه مغز خزنده اعمال قدرت می کند و حمله یا فرار می کند.

لذا نتیجه می گیریم که آموزش برای هر فردی ضروری است چون در صورتی که آموزش ندیده باشیم مغز خزنده کار خود را انجام می دهد و به قول معروف سکاندار می شود و این مغز حمله و فرار بلد است.

در خاتمه توصیه می کنم مقاله مسیر عصبی وساخت عادات مطالعه گردد.

 

به اشتراک بگذارید

هدیه رایگان مجموعه مهارت ارتباط

برای مشاهده این دوره ویديویی ایمیل و شماره تلفن خود را وارد کنید.