مقاله در مورد کوچینگ را با یک جمله شعار گونه اما واقعی آغاز می کنم

کوچینگ:راهی برای حل مشکلات و رسیدن به اهداف

امروزه کوچینگ(coaching) به یکی از محبوب‌ترین روش‌های کمک به افراد و سازمان‌ها تبدیل شده است. اما کوچینگ چیست و چگونه می‌تواند به مخاطب خود کمک کند؟

تعریف رسمی کوچینگ(coaching):

کوچینگ به طور کلی به فرآیند هدایت، راهنمایی و حمایت در توسعه شخصی یا حرفه‌ای اشاره دارد. به عبارت دیگر، کوچینگ فرآیندی است که افراد را در تعیین اهداف، پیدا کردن راه‌های رسیدن به آن اهداف، مواجهه با چالش‌ها و بهبود عملکردشان، همراهی می‌کند. در زبان عامیانه، می‌توان گفت کوچینگ مانند یک راهنما یا دوستی است که شما را  در مسیر رسیدن به هدفتان همراهی می‌کند و شما را به سوی بهترین نسخه‌ی خود هدایت می‌کند.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی افراد به سرعت به اهدافشان دست می‌یابند و برخی دیگر در جا می‌زنند؟ پاسخ این سوال ممکن است در کوچینگ نهفته باشد. کوچینگ یک روش نوین و مؤثر برای ارتقاء زندگی شخصی و حرفه‌ای است که به فرد کمک می‌کند به بهترین نسخه از خودش تبدیل شود.

تصور کنید که در حال تلاش برای رسیدن به هدفی بزرگ هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا چگونه موانع را پشت سر بگذارید. اینجاست که کوچینگ وارد عمل می‌شود. کوچ‌ها، افرادی حرفه‌ای هستند که به مخاطب کمک می‌کنند تا از توانایی‌های درونی خود بهره‌برداری  کرده و به نتایج مطلوب برسد.

 

کوچینگ چیست؟

به زبان ساده، کوچینگ یعنی کمک به مخاطب (که کوچی نامیده می شود) برای پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه و دستیابی به اهداف شخصی یا حرفه‌ای‌او. کوچ‌ها افرادی هستند که با کوچی همکاری می‌کنند تا به خودآگاهی رسیده و اقدامات لازم را برای حل مشکلات و رسیدن به موفقیت انجام دهد.

تعریف غیر رسمی کوچینگ:

در زبان انگلیسی coach به معنی کالسکه می باشد

کوچینگ_کالسکه

و کاربرد کالسکه انتقال کاربر از نقطه مبدا به مقصد می باشد.

فرایند کوچینگ نیز کمک می کند مراجع از نقطه ای که در آن قرار دارد  به سمت نقطه ایده آل خود حرکت نماید.

تاریخچه کوچینگ

فکر کنید که سقراط، فیلسوف بزرگ یونانی، می‌تواند اولین کوچ جهان باشد! او از روش‌ سوال کردن استفاده می‌کرد که امروزه در کوچینگ کاربرد دارد. توصیه می شود مقاله ویژگی های سوالات سقراطی مطالعه گردد.

 

واژه «کوچ» برای اولین بار در دهه ۱۸۳۰ به کار رفت و بعدها به معنای کمک به ورزشکاران برای موفقیت در مسابقات نیز شناخته شد.

در دهه‌های اخیر، کوچینگ به شکلی که امروز می‌شناسیم، از ترکیب روانشناسی و مدیریت به وجود آمده است. تیموتی گالووی، جان ویتمور و دیگران به گسترش این مفهوم کمک کرده‌اند.

 

چرا کوچینگ؟

کوچینگ به شما کمک می‌کند تا با یک نگاه تازه به مسائل خود، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای پیدا کنید. این فرآیند شما را به سمت اهداف مشخص هدایت می‌کند و از طریق گفت‌وگو و همکاری، به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را برای آینده خود بگیرید.

تفاوت کوچینگ با سایر روش‌ها

گاهی ممکن است کوچینگ با مشاوره، منتورینگ، تراپی و آموزش اشتباه گرفته شود. اینجا تفاوت‌ها را به زبان ساده توضیح می‌دهیم:

– مشاوره: مشاور به شما راهکار می‌دهد، در حالی که کوچ به شما کمک می‌کند تا خودتان راه‌حل‌ها را پیدا کنید.
– منتورینگ: منتور تجربیات خودش را با شما به اشتراک می‌گذارد، اما کوچ به شما کمک می‌کند تا خودتان تصمیم بگیرید.
– تراپی: تراپی بیشتر بر مشکلات روانی و گذشته تمرکز دارد، اما کوچینگ بر اهداف آینده و حل مشکلات فعلی تمرکز می‌کند.
– آموزش: آموزش به شما دانش جدید می‌دهد، در حالی که کوچینگ به شما کمک می‌کند تا از دانش و تجربه‌های خودتان استفاده کنید.
– گفتگوی دوستانه: گفتگوی دوستانه بیشتر به تبادل نظر و احساسات محدود می‌شود، اما صحبتهای مطرح شده در جلسه کوچینگ هدفمند و در جهت شناسایی و حل مشکلات است.

آیا تا به حال با مشاور، منتور، تراپیست یا مربی ورزشی کار کرده‌اید و نتیجه‌ای که انتظار داشتید را نگرفته‌اید؟ کوچینگ به شما این امکان را می‌دهد که:

  • خودتان راه‌حل‌ها را پیدا کنید: برخلاف مشاوره که راهکارهای آماده ارائه می‌دهد، کوچینگ به شما کمک می‌کند تا خودتان به نتایج دست یابید.
  • تصمیمات بهتری بگیرید: در منتورینگ، منتور تجربیاتش را به اشتراک می‌گذارد، اما در کوچینگ، شما با کمک کوچ به تصمیمات مؤثرتر و مناسب‌تری می‌رسید.
  • بر روی اهداف آینده تمرکز کنید: برخلاف تراپی که به گذشته و مشکلات روانی می‌پردازد، کوچینگ بر اهداف آینده و راه‌های رسیدن به آن‌ها تمرکز دارد.
  • یاد بگیرید و عمل کنید:در آموزش، اطلاعات جدید دریافت می‌کنید، اما در کوچینگ، شما به عمل و تغییرات مثبت در زندگی خود می‌پردازید.

البته وجود موارد فوق  در جایگاه خود لازم و ضروری است. بعضی موارد حتما نیاز به تراپیست ضروری است یا فرد نیاز به منتور با مشاور یا آموزش دارد

در کوچینگ چه نقشهایی وجود دارد:

در کوچینگ 3 جزء وجود دارد:

  1. کلاینت یا مراجع یا کوچی که با توجه به مساله ای که دراد به کوچ مراجعه می کند.
  2. کوچ که با گوش دادن دقیق و بررسی مسائل ارائه شده سوالات درست پرسیده و کلاینت به بهترین ورژن خود هدایت می شود
  3. فرایند کوچینگ با پرسش سوالات درست از طرف کوچ و ارائه توضیح کامل و شرح آن مساله مراجع توسط خودش حل می شود.

چگونه با سوال کردن مساله حل می شود:

ویلیام گلسر مبدع تئوری انتخاب سخن جالبی دارد که خیلی دوست دارم (چون من دوره تئوری انتخاب گلسر را گذراندم همه چیز را با دید تئوری انتخاب گلسر می بینم)

در حقیقت همه ما انسانها وقتی دچار چه کنم چه کنم یا بحرانهایی می شویم نیازمند استفاده از مهارت کوچینگ برای ساخت و یافتن بهترین ورژن خود هستیم کوچینگ کمک می کند رضایت از زندگی ما افزایش یابد.

انواع کوچینگ یا کوچ

بر حسب نقش کوچ تقسیم بندی های مختلفی صورت گرفته است که در زیر ذکر می شود:

  • لایف کوچ:برای بهبود جنبه‌های مختلف زندگی شخصی و روابط. این نوع کوچینگ به شما کمک می‌کند تا در زندگی روزمره خود بهتر عمل کنید و روابط بهتری داشته باشید.
  • بیزینس کوچ: اگر به دنبال ارتقاء کسب‌وکار خود هستید، بیزینس کوچ می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های جدید را شناسایی کرده و موانع را پشت سر بگذارید.
  • کوچ فردی:برای بهبود عملکرد و موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای. این نوع کوچینگ به شما کمک می‌کند تا اهداف شخصی خود را تحقق بخشید و به سطح بالاتری از موفقیت برسید.
  • کوچ سازمانی: برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد کارکنان در سازمان‌ها. این نوع کوچینگ می‌تواند به ایجاد تیم‌های کارآمدتر و افزایش سودآوری کمک کند.

آیا کوچها نیز نیاز به کوچ دارند؟

دقیقا هر فردی نیاز به کوچ داشته و دارد چون وقتی انسان داخل مساله و مشکلی است راه های بیرونی را کمتر رویت می کند و یک کمک می کند شفافیت بیشتر ایجاد شود و همه گزینه ها دیده شود.

چه جایی از کوچینگ باید استفاده کرد:

  1. تقریبا همه جا به عنوان مثال چند مورد ذکر می شود
  2. مساله در انتخاب ها  (کارمندی یا کارآفرینی)،(مهاجرت یا ماندن)،(ادامه تحصیل یا ترک تحصیل)،(طلاق یا ادامه زندگی) و…
  3. عدم رضایت از خود و جایگاه فعلی خود
  4. بعد از سالها یادگیری نمی تواند دانش خود را عملی کند.
  5. بی هدفی و سردرگمی
  6. و موارد مشابه

 

اگر احساس می کنید کوچینگ می تواند برای شما مفید باشد حتما فرم درخواست کوچینگ را پرکنید و اجازه دهید در مجموعه مهارت ارتباط یاریگر شما باشیم.